Satış Mimarisi ve Perakende

Perakende sektöründe satış mimarisinin önemini kaleme aldığımız blog içeriğinde; müşterilerin alışveriş alışkanlıklarını iyi tanımanın olmazsa olmaz bir başlık olduğunun altını çizerken, bütünleşik pazarlama faaliyetlerine, Giriş,  Koku, Ses ve Zaman, Günlük Tüketim, Teşhir Renkler ve Ambiyans başlıklarına da değindik! 

Satış yapabilmek için tüketicinin gözünden bakabilmek , hangi ürünü ne için satın aldığını bilmek ve tamamlayıcı ürün stratejisi ile ürün gamını çok daha efektif sunabilmek, satış mimarisinin inşa edilmesinde çok önemlidir. Mağaza dizaynı aşamasında tüm süreçlerin en detaylı şekilde öngörülmesi ve inşa edilmesi için sorulacak en önemli soru;  ''Ben müşteri olsaydım ’’Neyi, nerede görmek isterdim?’’ sorusudur. 

Bu doğrultuda tüketiciye alanlar yaratırken aynı zamanda alışveriş sürecinden sıkılmaması ve alışverişte müşteriyi tutacak mağaza konsepti ile süreci baştan aşağıya kurgulamak gerekir. 

Bütünleştirici pazarlama faaaliyetleri ışığında konuyu açıklamak gerekirse;  Biir market sahibi olduğunuzu ve yeni ürün olarak, mısır gevreğini reyonlarda tanıtmak istediğinizi ve tutundurma faaliyetlleri için en çok satılan ürünlerle birlikte bir pazarlama faaliyeti yürttüğünüzü varsayalım. Promosyon havuzlarında, reyonların ön cephesinde, gondol reyonlarda, metal duvar ünitelerinde ürün lansmanına uygun bir ürün yerleşimi gerçekleştirdikten sonra, mısır gevreği ile birlikte satılacak; süt, kuru meyveler, pirinç patlakları gibi birçok alakalı ürünü de yeni ürün çerçevesinde konumlandırarak bütünleştirici pazarlama faaliyetlerini mağaza dizaynı ile birlikte bütünleştirerek daha güçlü hale getirebilirsiniz. 

Bir mağaaza için satış mimarisinin olmazsa olmaz ilk adımı; müşteriyi iyi tanımak, hangi reyonlarda daha çok vakit geçirdiğini bilmek ve en çok ciro geitren ürün gamına uygun pazarlama stratejisini mağaza dizaynı ile örtüştürmektir. 

Müşterilerini iyi tanıyan, işletmesini ürünlerin satış hacmine ve satış potansiyeline göre konumlandırmaya yönelik gerçekleştiren her bir hamle, ciro artışı olarak işletmeye geri dönecektir. 

Satış mimarisinin diğer olmazsa olmazları; 

  • Giriş
  • Koku
  • Ses ve Zaman
  • Günlük Tüketim
  • Teşhir
  • Renkler ve Ambiyans 

Giriş

Müşteriler mağazaya girdiğinde bilinçaltlarının yönlendirmesiyle sağa dönüş eğilimindedirler. Bu yüzden katma değerli ürünlerinizin girişin sağ tarafında yer alması gerekir.

Koku

Mağazanızın kendine has bir kokusu olmalıdır. Markanızı ve vermek istediğiniz hissiyatı hissettiren bir koku  size mutlu müşteriler ve müşteri sadakati olarak geri dönecektir.

Ses ve Zaman

Mağazanızda saat bulunmaması ve tarzınıza uygun müzikler kullanmanız müşterilerinizin dikkatini  dağıtacak dış etkenlerden uzak tutacaktır. Böylelikle müşterileriniz mağazanızda tamamen size odaklı ve çok daha uzun vakit geçirecektir.

Günlük Tüketim

Mağazanızda günlük tüketilen ürünler varsa bu reyonları mağazanın arka taraflarına koymanız oldukça doğru bir strateji olacaktır. Bu sayede müşterileriniz istediği reyona gidene kadar diğer reyonları da görmek durumunda kalacaktır.

Teşhir

Kasa yakınında bulunan alanlar çok önemli bir satış teklifi fırsatıdır. Çapraz satışın en çok verimlilik verdiği bu alanlarda doğru hamlelerle %30 artış yakalayabilirsiniz.

Renkler ve Ambiyans

Pastel renkler kalp ritmini yavaşlattığı için bu tonların kullanımı müşterilerin mağazanızda kalma süresini arttıracaktır.

Canlı renkler ise tam tersi bir etkiye sebep olarak kalp ritmini hızlandırır ve mağazada kalma süresi düşer. Hızlı satış ürünleri olan mağazalarda kullanılabilir.